Osservatorio delle libertà ed istituzioni religiose

Olir

Osservatorio delle Libertà ed Istituzioni Religiose

Guidance 06 ottobre 2017

"1. The freedom of religion is a fundamental right of paramount
importance, expressly protected by federal law.
Religious
liberty is enshrined in the text of our Constitution and in numerous
federal statutes. It encompasses the right of all Americans to
exercise their religion freely, without being coerced to join an
established church or to satisfy a religious test as a qualification
for public office. It also encompasses the right ofall Americans to
express their religious beliefs, subject to the same narrow limits
that apply to all forms of speech. In the United States, the free
exercise of religion is not a mere policy preference to be traded
against other policy preferences. It is a fundamental right."

Executive Order 04 maggio 2017

"Section 1. Policy. It shall be the policy of the executive
branch to vigorously enforce Federal law's robust protections for
religious freedom. The Founders envisioned a Nation in which religious
voices and views were integral to a vibrant public square, and in
which religious people and institutions were free to practice their
faith without fear of discrimination or retaliation by the Federal
Government. For that reason, the United States Constitution enshrines
and protects the fundamental right to religious liberty as
Americans' first freedom. Federal law protects the freedom of
Americans and their organizations to exercise religion and participate
fully in civic life without undue interference by the Federal
Government. The executive branch will honor and enforce those
protections."

Decreto Presidenza Consiglio Ministri 23 luglio 2002

Presidenza del Consiglio dei Ministri. Decreto: "Ordinamento delle strutture generali della Presidenza del Consiglio dei Ministri", 23 luglio 2002. (da "Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana" n. 207 del 4 settembre 2002) (omissis) Art. 24. Ufficio del Segretario generale(*) 1. L'ufficio del segretario generale fornisce a quest'ultimo il supporto per l'attivita' di coordinamento e di raccordo […]

Legge organica 19 luglio 2006, n.6

LEY ORGÁNICA 6/2006, de 19 de julio, de reforma del Estatuto de Autonomía de Cataluña. (B.O.E. 20 julio 2006, núm. 172) Il testo integrale della legge (Omissis) Artículo 21. Derechos y deberes en el ámbito de la educación. 1. Todas las personas tienen derecho a una educación de calidad y a acceder a la misma […]

Comunicato 25 ottobre 2004, n.693

Comunicato 25 ottobre 2004, n. 693: “The Fundamental Rights Agency Public consultation document”. (Omissis) 1. INTRODUCTION The representatives of the Member States meeting within the European Council in Brussels on 12 and 13 December 2003 decided to extend the remit of the European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia (1) 1 in order to convert […]

Legge 04 ottobre 1995, n.I-1057

Law no. I-1057 of 4 October 1995 on Religious Communities and Associations. Art. 1 (Purpose of the Law) This Law shall establish the legal relations of religious communities and associations and the State of Lithuania, and shall implement the human right of freedom of religion consolidated by the Constitution of the Republic of Lithuania, other […]

Costituzione 01 marzo 1994

Costituzione della Repubblica Bielorussa, 1° marzo 1994. (Omissis) Art. 4 1. Democracy in the Republic of Belarus shall be exercised on the basis of a variety of political institutions, ideologies, and views. 2. The ideology of political parties, religious or other public associations, and social groups may not be made compulsory for citizens. Art. 5 […]

Decreto ministeriale 12 dicembre 2003

Ministero della Salute. Decreto 12 settembre 2003. Individuazione degli uffici dirigenziali di livello non generale. (da “Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana” n. 256 del 4 novembre 2003) (omissis) Art. 2 (Direzione generale della programmazione sanitaria, dei livelli essenziali di assistenza e dei principi etici di sistema) 1. La Direzione generale della programmazione sanitaria, dei livelli […]

Parere 31 maggio 1995, n.1598

Non può essere approvato un nuovo statuto di una fondazione di culto
e di religione – la cui attività, pur essendo collegata di fatto con
un Istituto religioso (“Istituto volontarie della carità”) non possa
tuttavia essere considerata istituzionalmente strumentale per
l’attività di detto Istituto, né da questo dipendente – ove le
disposizioni proposte, determinando sostanzialmente una dipendenza
della fondazione dall’Istituto, creino una commistione di poteri
dannosa per la gestione e per gli interessi dei terzi.